Sunday, August 18, 2019

Mecanica Fina-Bucuresti | Orex | Cromef | Optimef

Despre noi Forums Time Club Romania Despre ceasuri Prezentari ceasuri/manufacturi Mecanica Fina-Bucuresti | Orex | Cromef | Optimef

Dragi prieteni,

Dupa cum vedeti TCR a trecut printr-un nou proces de upgrade.
Daca aveti probleme cu autentificarea va sugeram sa cereti o resetare de parola.

Pentru suport tehnic sau sugestii va rugam sa folositi pagina de contact.

Va multumim.
Cu drag,
- Echipa TCR

This topic contains 19 replies, has 6 voices, and was last updated by  Erhan Petru 2 years, 1 month ago.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #11607

    Anonymous
    • Topicuri:
    • Raspunsuri:
    • Total: 0

    Va invit in acest topic, prezentandu-va ultima mea achizitie, sa discutam legat de ceasurile ce au fost produse intre 1980-2000 de Mecanica Fina – Bucuresti. Un topic pentru ceasurile: Optimef, Cromef si Orex (respectand cronologia aparitiilor).
    * * *
    Cateva din rezultatele cautarilor mele pentru acest subiect sunt pe Ceasuri pentru Romania:
    > MECANICA FINA – Bucuresti | o istorie
    > OREX – Made in Romania | scurta istorie
    > OREX | GALERIE FOTO – COLECTIE
    > CROMEF | quartz in “pas cu pas”
    > OPTIMEF | ceas quartz digital romanesc
    > OPTIMEF | GALERIE FOTO – COLECTIE
    * * *
    Ultima achizitie este un OREX, 17 rubine cu o probabilitate importanta de fi dintre variantele in care carcasa este acoperita intr-o varianta TiAlN.
    Ceasul este insotit de cutie si documente, toate avand serialul de pe ceas “sincronizat” pe certificatul de garantie, bon CTC sau chiar cutie:
    – – –


    – – –
    Toti cei care cauta informatii despre acest producator si ceasurile sale sunt invitati aici pentru discutii, comentarii, pareri …!

    #12667

    Dan-Catalin Buzdugan
    Moderator
    • Topicuri: 65
    • Raspunsuri: 816
    • Total: 881
    • ★★★★★

    Pentru seria – OREX 21 rubine am adus din Ukraina inca o varianta!
    Nu este vorba de vreun cadran “nou” (intre cele 4 deja cunoscute – negru, crem, verde si alb) ci doar intr-o alta carcasa.
    Desigur este dificil a avea certitudinea ca nu e vreun “mix”!
    Imaginile (nr. 1 este “ultima achizitie”):

    – – –
    —>
    – – –

    O posibila evaluare a variantelor ce au existat pentru “21 rubis” s-ar putea incerca dupa modul numerotarii capacelor spate:

    – – –

    * * *

    Ceasurile din imaginile 4 si 5 le-am achizitionat din Romania! Au un serial – 7.xxx!
    Imaginile 1, 2 si 3 le-am achizitionat din Ukraina.
    Ciudata prezenta “logo”-ului CCCP pentru imaginea 2 dar cumva fireasca numerotarea pentru imaginile 1 si 3.
    Stiu ca sunt intre voi posesori de Orex 21j! Multumesc anticipat pentru un eventual ajutor in documentare prin prezentarea de imagini cu capacele spate!

    PS – singura varianta de cadran ce am vazut-o pe eBay (UKR) si nu este intre cele de mai sus (mi-a scapat licitatia) este un cadran alb cu indecsi orari italici!

    #13172

    Dan-Catalin Buzdugan
    Moderator
    • Topicuri: 65
    • Raspunsuri: 816
    • Total: 881
    • ★★★★★

    Am completat seria de OREX – 21 rubine si cu al 6-lea, cel cu indexi orari italici, mentionat in postul anterior.
    Imaginile (click pentru marire):
    – – – –
    = = = >

    nota: adus din Ucraina, numarul marcat pe capacul spate este similar ceasurilor 1 si 3!
    – – – – –

    #13173

    Dan-Catalin Buzdugan
    Moderator
    • Topicuri: 65
    • Raspunsuri: 816
    • Total: 881
    • ★★★★★

    Pe eBay s-a vandut saptamana trecuta al 3-lea OREX personalizat vazut pana acum!
    N-am facut eu achizitia (acum regret ca n-am licitat; sper sa o fi facut cineva din Romania) dar il prezint in continuare alaturi si de celelalte modele cu marcaje “private label”:
    – – –



    (sursa imagini – eBay)
    UZUC SA Ploiesti – astazi o companie privata din cadrul grupului industrial SCR, ce produce echipamente si utilaje pentru industria chimica (istorie – aici). A fost infiintata in 1904 fiind la origine o societate de reparatii echipamente militare.

    Si acest ceas a fost realizat in anii ’90 modelul fiind considerat de cei interesati unul reusit intre variantele Orex | 17 rubine.
    Cele 3 variante “personalizate” Orex – Bancpost, Uzuc, Petrom:
    – – –

    #13342

    Dan-Catalin Buzdugan
    Moderator
    • Topicuri: 65
    • Raspunsuri: 816
    • Total: 881
    • ★★★★★

    Dupa o foarte lunga perioada am reusit sa-mi readuc in colectie un Orex – 26 rubine!
    N-am crezut ca o sa dureze atat!
    – – –


    (cu multumiri lui Cristi T. pentru colaborare)
    – – –
    Intre 2009-2011 nu cred sa mai fi fost vandute pe eBay mai mult de 2-3 bucati.
    Tot in 2011 am vazut si o alta versiune si prin amabilitatea posesorului (multam’ Bogdan A.) am primit cateva imagini.

    * * *

    * * *

    Lista serialelor Orex – 26 rubine:
    – serial: 419 | teodoruc pe ceasornicar.ro (in varianta: zi rus./data)
    – serial: 431 | priam pe Time Club Romania (in varianta: zi engl./data)
    – serial: 469 | phil pe netgraphik.ch (in varianta: nr. zi/zi rus./data) – link
    – serial: 521 | montana pe Time Club Romania (in varianta: zi engl./data)
    – serial: 560 | colectie bogdan a. cadran v2 (in varianta: zi rus./data)

    #13351

    Zait Bogdan
    Participant
    • Topicuri: 2
    • Raspunsuri: 207
    • Total: 209
    • ★★★★★

    Ceasul de la Cristi e luat tot de pe ebay de mine acum cativa ani. Am cuparat atunci 2, asta cu ziua in engleza si inca unul in rusa. La vremea respectiva am stat in dubii inainte de a le cumpara daca nu cumva sunt facute din bucati.
    Foarte frumoase, sa le stapanesti sanatos!

    #13353

    Lucian Marcu
    Participant
    • Topicuri: 24
    • Raspunsuri: 1237
    • Total: 1261
    • ★★★★★
    #13363

    Dan-Catalin Buzdugan
    Moderator
    • Topicuri: 65
    • Raspunsuri: 816
    • Total: 881
    • ★★★★★

    Tocmai ce a mai aparut un – 26 rubine!
    Tot din “depozit”; acum din Ukraina:
    – – –

    #13402

    Dan-Catalin Buzdugan
    Moderator
    • Topicuri: 65
    • Raspunsuri: 816
    • Total: 881
    • ★★★★★

    OREX | personalizat “Aversa pompe” | 17 rubine | anii ’90 (cu multumiri lui Sorin N.):

    * * *

    * * *

    Lista Orex-urilor “personalizate” include si un “Electromagnetica” intr-o varianta quartz (anii ’90):

    * * *

    (imagine prin amabilitatea Nicolae Gherghin)
    * * *
    #13404

    Anonymous
    • Topicuri:
    • Raspunsuri:
    • Total: 0

    montana wrote:

    Tocmai ce a mai aparut un – 26 rubine!
    Tot din “depozit”; acum din Ukraina:

    Sa nu se inteleaga gresit, ceasul e un franken, au avut un cadran marcat Orex, pus pe un mecanism corect si o carcasa cu un capac spate marcat CCCP!
    Si aici se ridica intrebarea, a fost cu adevarat Orex-ul 26 rubine asamblat in Romania din componente sovietice, sau au fost facute astfel de ceasuri dincolo de granita?
    PS pe langa ceasul daruit cu generozitate de Catalin, am si un Slava de 26 rubine NOS (multumesc K). Nu pot sa nu remarc diferenta de calitate neta in favoarea celui “rusesc”.

    #15238

    Dan-Catalin Buzdugan
    Moderator
    • Topicuri: 65
    • Raspunsuri: 816
    • Total: 881
    • ★★★★★

    Am gasit pe okazii.ro un volum: 1925-1927 | Semicentenar Intreprinderea Mecanica Fina Bucuresti | 1975.
    Prezinta istoria fabricii (desigur din perspectiva respectivelor triste vremuri) intre anii 1923-1975. Nu s-au fabricat ceasuri la I.M.F. in aceasta perioada dar spre sfarsitul acesteia s-au pus bazele sectorului de orologerie industriala, punctul de pornire pentru productia incepand cu 1978 a: Optimef, Cromef si Orex!

    Volumul ramane insa interesant pentru ca ofera intregul context in care initiala fabrica SET Bucuresti (am prezentat cate ceva – aici) s-a transformat dupa 1945 in I.M.F. Bucuresti, producator de aparatura si echipamente de masura si control si mai apoi si fabricant de ceasuri de mana (dupa 1978).


    * * *

    1925-1927 | Semicentenar Intreprinderea Mecanica Fina Bucuresti | 1975

    Cateva spicuiri din istoria I.M.F. Bucuresti ce le insotesc cu cateva imagini din volumul mentionat.
    * * *
    mai.1923 | Federala Cooperativelor Satesti concesioneaza atelierele sale mecanice din str. Popa Lazar nr. 7, pe termen de 7 ani, unui grup format din inginerii Al. D. Bunescu, N. St. Papurica si Gr. C. Zamfirescu;
    10.iulie.1923 | este infiintata “Societatea pentru Explorari Tehnice – S.E.T” cu un capital de 60.000 lei, repartizat in mod egal intre cei trei actionari fondatori;
    – desi de la bun inceput scopul intreprinderii a fost “organizarea fabricarii de avioane” in primii ani s-au fabricat: saboti pentru vagoanele de tramvai si de cale ferata, guri de canal;
    primavara.1925 | este lansata din partea statului roman o prima comanda de reparatii avioane, prin transformarea unor avioane de bombardament in avioane de transport; capitalul intreprinderi creste de 60.000 lei la 1.000.000 lei;
    1930 | Gr. C. Zamfirescu devine actionar unic al societatii; continua comenzile privind reparatia de avioane; este proiectat un avion de vanatoare denumit “Protoset”;

    1938 | S.E.T. devine Societatea Anonima Romana – Industria Nationala Aeronautica (I.N.A. – S.E T.) cu 7 actionari (Gr. C. Zamfirescu detinea 60%) si capital social 25.000.000 lei;
    1946 | “sub presiunea muncitorilor” (sic) INA-SET trece la fabricatia masiva de piese de schimb pentru material rulant pentru repunerea grabnica in functiune a parcului de vagoane CFR;
    1947-1948 | s-au confectionat instrumente medicale in peste 100 de tipodimensiuni, material pentru liniile telefonice, reductoare pentru tuburile de oxigen. s.a.;
    11.iunie.1948 | “actul revolutionar al nationalizarii intreprinderii, cand in biroul fostului patron s-a instalat, in calitate de director, un reprezentant al clasei muncitoare, tinichigiul Constantin Stoica” (no comment); numele societatii este schimbat in I.M.S. “21 Decembrie” (sic);
    octombrie.1949 | uzina se extinde prin comasarea cu intreprinderea “Venus”; au urmat fuziunile cu Atelierele de Constructii Tehnice Aeronautice (A.C.T.A.) in decembrie.1952 si intreprinderea I.C.A.R. (Intreprinderea de Constructii Aeronautice Romane) de unde au fost preluate utilajele si masinile cu specific de mecanica fina, precum si personalul calificat aferent;
    intre 1948-1953 | fabrica a produs utilaje si masini agricole: prasitori, seceratori-legatori, pompe de stropit, batoze, instrumentar si mobilier metalic medical;
    1953 | s-a desprins din intreprindere – Fabrica de Biciclete societatea ramasa profilandu-se ca producator de instrumente de masurat de precizie;
    [1958] | numele societatii se modifica din IMS “21 Decembrie” in – Uzina Mecanica Fina Bucuresti;
    [1964] | este inglobata activitatea Intreprinderii de Pompe iar in 1972 este integrata si Fabrica de Pile Bucuresti;
    [1973] | numele intreprinderii devine “Intreprinderea Mecanica Fina” (I.M.F.) Bucuresti; este integrata in Centrala Industriala de Masini-Unele, Mecanica Fina si Scule.

    * * *
    La momentul 1975 intreprinderea avea 3 amplasamente situate pe strazi diferite:
    – str. Popa Lazar nr.9-19 (sectorul I al societatii)
    – str. Sergent Chiriac nr.10-14 (sectorul II)
    – calea Ferentari nr.62 (ectorul III).

    Intre sectoarele I si II ale intreprinderii in 1974 a fost construit un pasaj subteran ce a rezolvat o serie de probleme de transport intern.

    * * *
    Orologerie industriala:
    ” […] Fabricatia de orologerie industriala a inceput in anul 1959, odata cu realizarea ceasului de reglaj pentru masina de spalat rufe. Intre anii 1972-1973 se asimileaza inca doua mecanisme de orologerie, relee de timp Rtp5 in 4 game de timpi si releul RTp7.
    Urmeaza ca pana in anul 1978 sa se asimileaze pentru industria electrotehnica inca 3 mecanisme de orologerie cu destinatie speciala.
    Odata cu asimilarea acestor noi produse, colectivul de muncitori, tehnicieni si ingineri a avut si are de rezolvat cateva probleme tehnologice deosebite, intre care asigurarea preciziei dimensionale si de forma de ordinul 0.01 mm pentru placile mecanismului, roti, sectoare dintate si balansier” (pag. 40).

    La momentul 1975, Intreprinderea Mecanica Fina – Bucuresti avea cca. 4800 de angajati si producea peste 4.000 de repere din gama:
    – aparate de masura si control (lungimi, termotehnice);
    – placute carburi metalice sinterizate;
    – accesorii pentru masini unelte;
    – orologerie industriala.
    Produsele se exportau in 35 de tari.


    * * *

    (sursa informatiilor: “1925-1927 | Semicentenar Intreprinderea Mecanica Fina Bucuresti” | 1975) | C.2269 I. P. Informatia

    #15294

    adrian
    Participant
    • Topicuri: 6
    • Raspunsuri: 182
    • Total: 188
    • ★★★★★

    achizitionat de catre fratele meu in 1989 de la fostul magazin ,,Bijuteria,, de pe strada Nicolae Balcescu (strada centrului sau pietonalul central-cum i se mai spune acum) din Sibiu
    din pacate nu mai functioneaza,odihneste de vreo 15 ani in cutiuta sa…

    #15413

    Dan-Catalin Buzdugan
    Moderator
    • Topicuri: 65
    • Raspunsuri: 816
    • Total: 881
    • ★★★★★

    S-a vandut in aceasta saptamana, pe eBay (vanzatorul din Ukraina – sursa in ultimi ani pentru multe Orex-uri 21 si 26 rubine), un Orex 26 rubine mai mult decat “ciudat”.

    Despre varianta de cadran am facut vorbire cateva posturi mai jos! Acesta ar fi al II-lea dar mecanismul cu care a fost “echipat” este …automatic!
    In mod evident ceasul nu este “in regula”; pretul cu care s-a vandut = cca. 170,- USD.
    Teoretic sunt altii mai “nebuni” decat mine!

    Imaginile:
    – – –

    #16059

    Dan-Catalin Buzdugan
    Moderator
    • Topicuri: 65
    • Raspunsuri: 816
    • Total: 881
    • ★★★★★

    In octombrie.2012 mi-a fost semnalata de catre colegul zară (multumesc inca o data pentru scanurile trimise!) o pagina aparuta in revista Cutezatorii | mai.1987. Este mentionata in articolul reluat mai jos – “…cunoastem sub denumirea de Cromex [corect – Cromef], Clasic, Orex. Sunt bine cunoscutele marci de fabricatie ale ceasurilor analogice cu curat produse la Intreprinderea de mecanica fina din Capitala. Anul trecut [1986] au iesit pe poarta intreprinderii peste 200.000 de exemplare in circa 200 de variante”.

    * * *

    N-am putut confirma la acel moment informatia existentei inca unei “marci” in portofoliul Mecanica Fina – Bucuresti.
    Confirmarea am gasit-o doar zilele trecute sub forma unui “caiet service | ceas mecanic de dama | calibrul K-09 | marca Clasic”.

    * * *

    Sub marca “Clasic” s-au fabricat doar ceasuri de dama (mecanice si nu cuart cum este mentionat gresit in articol) si aceast detaliu lamureste si informatiile “orale” ale prezentei de mecanisme R.D.G. (Republica Democrata Germana) in ceasurile de dama produse de Mecanica Fina. Alaturi de mecanismul din Cromef | Ruhla calibru-14 (detalii aici) si ceasurile Clasic au fost echipate cu mecanism Ruhla (UMF) calibru K-09 (varianta standardizata a lui K-08 ce s-a produs atat in mai multe fabrici din Germania de Est).

    * * *

    (sursa imagini: watch-wiki.org | aici)

    Ramane de cautat si gasit si un ceas de dama “Clasic” fabricat de Mecanica Fina – Bucuresti ce inca nu l-am vazut in vreo colectie sau la vanzare.

    #16066

    Dan-Catalin Buzdugan
    Moderator
    • Topicuri: 65
    • Raspunsuri: 816
    • Total: 881
    • ★★★★★

    Am incarcat pe Ceasuri pentru Romania:
    – – – – – – – – – –
    1. Mecanica Fina | caiet service | Orex – mecanism ST-5 / ST-B (China) – link
    2. Mecanica Fina | caiet service | Orex – mecanism ST-6 (China) – link
    3. Mecanica Fina | caiet service | Orex – mecanism SB5Z (China) – link
    4. Mecanica Fina | caiet service | Orex – mecanism DST-5 (China) – link
    5. Mecanica Fina | caiet service | Orex mecanism K-13 (RDG) – link
    6. Mecanica Fina | instrunctiuni service | Orex – mecanism SU-2356 (URSS) – link
    7. Mecanica Fina | caiet service | Clasic – mecanism K-09 (RDG) – link
    – – – – – – – – – –
    Pentru mai multe detalii si informatii va stau la dispozitie!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)

You must be logged in to reply to this topic.