Universal Geneve Polerouter

0
759
views
Polerouter_1-69-10

 

Unul dintre ceasurile care au marcat istoria orologiera, fiind cautate si colectionate. Un ceas frumos, echilibrat, echipat incepand din anul 1955 cu un mecanism revolutionar cu microrotor (numit de catre UG “microtor, denumire pe care  o voi folosi si eu in cele ce urmeaza). 
Modelul Polerouter a fost lansat in anul 1954 pentru personalul SAS (Scandinavian Airlines Services) cu ocazia inaugurarii liniei aeriene ce unea Europa cu Statele Unite ale Americii, peste Polul Nord, scurtand traseul cu cateva mii de kilometri. Din acest motiv era gandit ca sa faca fata campului magnetic puternic din zona polului.
A fost  creatia lui Gerald Genta si avea initial mecanismul automatic (tip bumper) calibrul 138 SS.

 

AfisSAS

AfisSAS1web

polarouterad

AfisSAS2web

In evolutia acestui model, pe perioada a aproape 20 de ani de productie se disting cateva etape, carora le corespund tipuri distincte de carcase, mecanisme, cadrane, etc:

POLAROUTER  (1954 – 1955)
Primele modele au referinta 20217-6  si au pe cadran, sub ora 12, inscriptionat SAS si sigla companiei aeriene, sub care se afla denumirea modelului, care initial a fost Polarouter.
Era disponibil in otel (ref. 20217) si in otel cu  “14 k gold cap” (ref 20214)
Carcasa este confectionata din doua piese, avand diametrul de 35,5 mm, grosimea 11 mm si are anse tip “bomb lugs” cu distanta dintre ele de 19 mm. Capacul pe filet are logo-ul UG si inscriptia “waterproof”  (pana la 50 m).

Geamul este fixat prin inelul index orar  interior, care functioneaza ca un inel de tensiune.
Coronita de regula nu este semnata.
Cadranele erau disponibile in alb si alb-argintiu, majoritatea au punctele si limbile acoperite cu radiu.

polarouter_web 

POLEROUTER calibrul 138 – tip bumper (1955 – 1956)
A fost introdus capacul tipic cu 12 laturi, gravat cu logo-ul firmei dar nu mai scria waterproof , desi ceasul era rezistent la 50 m! Mecanismul era acelasi calibru 138 SS automatic (tip bumper).
Geamul era fixat prin interior.
Coronita incepe sa fie semnata cu logo-ul UG.
Cadranul era la fel, dar in culorile negru, alb-argintiu, auriu. Cadranul este inconjurat de inelul index pentru ore, are linii subtiri in cruce, logo-ul UG, inscriptia Universal Geneve Polerouter sub ora 12 si limbi tip “delfin”. Unele aveau indecsi luminos si limbi tip sageata.
Denumirea modelului este schimbata in Polerouter.

polerouter21-bumper

 POLEROUTER de luxe calibrul 138 S tip bumper (1955 – 1957)
Carcasa este deosebita, in aur roz sau galben  de 18 k, referinta 10234, respectiv TL 10234, dotata cu mecanism calibru 138 S.
Carcasa are 38,5 mm, 11 mm grosime si aprox 20 grame, capac pe filet si anse drepte.
Coronita este curbata mai tare si marcata cu logo-ul U.
Inelul index este polishat, din aur de 18 k, cu orele gravate si face parte din carcasa!
Cadranele sunt fara radiu pe puncte si rar pe limbi, sunt din aur de 18 k, polishate, sau mate, sau colorate alb-argintiu sau negru, acestea avand linii subtiri in cruce si patru indicatori tip pana facuti din aur. Primele modele aveaua scris”De Luxe” deasupra lui 6, restul cu litere mici sub 12.  Limbile tip delfin sunt din aur.

polerouter55-DeLuxe_bumper

POLEROUTER de luxe calibrul 215 – tip microtor (1955 – 1960)
Echipat cu mecanism calibrul 215 cu microtor.C
arcasa de aur 18 k , cu greutate de 23 grame, diametru de 34 mm  si grosime de 9,4 mm, mai mica datorita mecanismului revolutionar, extraplat.

Coronita este mai plata. Inelul index din aur 18 k, este de regula, parte din carcasa.

POLEROUTER  calibrul 215 – tip microtor 1955 – 1962
Introdus in fabricatie in mai 1955, referinta 20357, 20360, 20263, echipate cu cal. 215.
In paralel cu utilizarea calibrului 138, in aceasta perioada apare calibrul 215 cu microtor, folosit apoi in intreaga productie. Acest calibru cu rotor micamplasat excentric  a fost o adevarata revolutie in industria orologiera. Paternitatea modelului era disputata cu Buren, motiv pentru care patentarea acestui calibru s-a facut abia in anul 1958. Pan la patentare sub microtor se afla inscriptia “Patentpending”.
Carcasa era mai ingusta (9,8 si apoi 9,1 mm) din otel sau 300 microni gold cap,
Capacul era insurubat, gravat cu un glob si steagul Universal la pol.
Latimea curelei a fost redusa la 18 mm,
Cadranul are inel index pentru ore, si linii subtiri in cruce. Majoritatea au puncte cu radiu si limbi tip delfin luminoase. Pe primele modele apare scris “Microtor” Culorile disponibile sunt: negru, alb-argintiu, auriu.

polerouter19-microt1  

 POLEROUTER Jet  (1956 – 1962)
Introdus in fabricatie in luna aprilie 1956 ca ”cel mai subtire ceas automatic antiacvatic cu secundar central”, rezultat obtinut prin reducerea grosimii materialului carcasei si prin design.
Mecanismul standard devine calibrul 215 – 07 cu numai 17 rubine. Unele au fost echipate totusi cu calibrul  215 – 9 (28 rubine)
Carcasa este formata din 3 piese, are 33 mm diametru,  capac pe filet, uneori gravat cu globul si cu stegul Universal la pol . Coronita este semnata cu logo-ul Universal.   
Carcasa otel (ref. 20355) placata cu aur (ref. 40355/3) aur 18 k (ref. 10364, 10368, 10369-2)
Cadranele sunt bicolore, cu inele indecsi fancy. Limbile sunt majoritatea tip delfin.

PolerouterJet

  POLEROUTER Date (1958 – 1968)
Modelul are ref. 204503, are fereastra datei conica  si lupa. A fost echipat cu calibrul 215-1 pana in 1960, cu calibrul 218-2 cu microregulator intre 1960 si 1962 sicu calibrul 69 cu un nou sistem de incarcare dupa 1962 (datorita caruia grosimea mecanismului a crescut cu 0,6 mm la 4,7 mm.    Ref. 204605, 204610 in otel
In 1964 a fost lansat un model mai masiv, echipat cu calibrele 1-69 sau 69.

PolerouterDate_1

POLEROUTER Chronometre  (1958 – 1961)
Cel mai exclusivist si mai rar model Polerouter. Primul model avea ref. 104503-3 numai in aur 18 k.
Uneori lipseste logoul Universal de la ora 12 si scrie Chronometre deasupra lui 6.
Mecanism calibru 215-1 cu microregulator, inseriat si ajustat in 2 pozitii si pentru temperatura.
Modelele mai tarzii (ref. H 104601-1) au o carcasa mai subtire logo-ul U sub 12,i nu mai scrie “Microtor”  si se utilizeaza mecanismul calibru 218-2 (ajustat in 5 pozitii si pentru temperatura).

 

Polerouter Chronometre1
POLEROUTER Geneve (1960 – 1969)
Carcasa acestui modelare anse mai scurte si inguste, drepte. Unele carcase sunt din doua piese altele din una singura.
Unele au data (in fereastra dreptunghilara sau conica) altele nu . Au fost echipate cu calibrele 218-9, 1-69, etc.
Cadranele sunt variate, simple cu batoane orare si scala de minute imprimata, alb-argintiu, negre sau aurii.
Cateva modele “Date” au inel index. Limbile sunt tip delfin sau drepte.
Ref. 169111 – aur galben 14 sau 18 k, 269111 – aur roz,  404604 – placate si 204604 – in otel.

PolerouterGeneve

 POLEROUTER Sub (1961 – 1968)
Model subacvatic cu rezistenta pana la 200 m, cu capac pe filet. Litera u din Sub are forma unui trident.
Modelul clasic are 42 mm si doua coronite (inelul rotativ interior cu scala de 60 minute uneori cu numere luminoase se potriveste cu ajutorul coronitei de la ora 2, coronita de la ora 4  are functiile normale) (ref. 20369-1).
Cadranul are marcaje pentru ore mari si luminoase, iar limbile sunt tip skeleton, umplute cu substanta  luminoase. Mecanisme cal. 215 sau 68.
Modelele de mai tarziu au carcasa asimetrica cu coroana mare pe filet, la ora 3, si bezel exterior rotativ (ref. 869120-02). Spre deosebire de primul model are data in fereastra conica la ora 3. Logo-ul este rosu si limbile sunt tip baton. Cal. 1-69.

poleroutersubad

polerouterSub

PolerouterSub3

POLEROUTER Super (1963 – 1968)
Carcasa are anse mari si un nou design, mai masiv. Coronita este pe filet.
La acest model au fost utilizate calibrele 69 (28 rubine) sau 1-69 (17 rubine)
Cadranele sunt unele cu inel index,  altele sunt plate, cu batoane de ore si scala minutelor imprimata. Toate au data in fereasta conica cu lupa in geamul de Perspex, mai plat.
Limbile sunt intotdeauna tip baton.
Referintele si-au schimbat nomenclatorul:  869112-01 – otel cu inel interior.
Logo-ul este un patrat metalic cu U tiparit.

AfisPolerouter1web

PolerouterSuper

 POLEROUTER Compact (1964 – 1969)
Cel mai ieftin model, dar relativ rar.
Designul seamana cu Polerouter Geneve, fara data.
Este echipat cu calibrul 256 B, asa numitul “super Microtor” care de fapt nu este microtor ci un rotor central normal!!!
Cadranul are batoane pentru ore si limbi simple drepte, cu logo-ul U.
Ref. 2254403 – otel,  in aur galben 18 k si placat cu 14 k.

PolerouterCompact1

 POLEROUTER III  (1965 – 197?)
Printre ultimile modele de Polerouter realizate. Are functie zi/data cu doua ferestre separate, amplasate la ora 6. Carcasa mai masiva, in forma de elipsa este tipica pentru sfarsitul anilor ’60.
Utilizeaza calibrul 72 (25 rubine) cu “Microtor” gravat pe puntea “barrel”.
Cadranul argintiu stil “Breguet” este diferit fata de celelate Poleroutere: pe inelul argintiu mat  sunt imprimate numere romane, iar scara minutelor este amplasata in exteriorul orelor spre marginea cadranului care are si puncte luminoase pentru ore. Limbile ascutite sunt luminoase. Logo-ul este U tiparit intr-un patrat. Numele modelului este tiparit deasupra la ora 6 ca la primele modele. Carcasa este din aur 14 k.
Unele modele au o forma patrata rotunjita, sunt din otel cu cadran structurat si bare de ore.

PolerouterIII_LucianWeb

 POLEROUTER NS  (1965 – 1968)
Un model rar, produs doar in otel, cu data.
Carcasa similara cu Polerouter III, mai eliptica. Mecanismul este calibrul 69.
Cadran gri antracit are linii rosii subtiri in cruce,  indecsi orari bare si puncte argintii si “sloped edge”

PolerouterNS_1web

 POLEROUTER Day-Date (1966 – 197?)
Ultimul model de Polerouter mecanic! Are functia zi/data la ora 3 in ferestre diferite, caracsa mare in doua piese si design tipic pentru anii ’70, patrat rotunjit.
Cal. 72 (25 rubine) cu microtor.
Cadranele variaza de la albastru pana la unele cu harta lumii si inel index. Limbile sunt drepte cu substante luminoase aplicate. Logoul este U tiparit in patrat si scie Polerouter sub ora 12.
Carcase din otel, aur galben 14 K si placate.
Calibrul utilizat este  218 – 2.

PolerouterDay_Date_1web

La inceputul anilor ’70, conform stilului de design al acelor ani, s-au produs multe tipuri de caracse atipice acestui model:

PolerouterModern1web

PolerouterModern2web

PolerouterModern3web

 
 In lucru



Surse: 

Alte foto: internet, Constantin, LucianMarcu, Priam

0
0