Smiths …. producatorul englez!

0
394
views
smiths_poze_2
Time Club Romania: incepand cu aceasta prezentare ne face placere sa gazduim primul invitat ce ne-a trimis un articol. Ne bucuram sa fie printre noi!

Catalin BAGOLI  | Smiths …producatorul englez!

* * *

Cu ajutorul site-urilor smiths-clocks.co.uk si smithswatches.com am reusit sa aflu mai multe despre istoria companiei Smiths.

 

 Orginile companiei pot fi urmarite pana in anii 1850, cand “mesterul” Samuel Smiths deschidea un atelier in Newington Causeway, London unde fabrica si vindea ceasuri si diferite instrumente de masurat. Afacerea a fost extinsa de catre fiul sau, Samuel Smiths junior, care a infiintat compania S.Smith&Son, avand mai multe sedii, printre care unul in 9, Strand.

smiths_poze_4smiths_poze_3
Samuel Smiths jr. s-a specializat in fabricarea de ceasuri de bord, vitezometre (primul vitezometru produs in Marea Britanie), iar cand industria aviatica si-a luat avand, Smiths au inceput sa furnizeze si instrumente de bord pentru avioane. Compania s-a extins in timpul primului razboi mondial, furnizand catre armata britanica ceasuri pentru bord si instrumente de bord.

In 1928 Smiths produceau aproape 100.000 de ceasuri pentru automobile pe an, importand esapamentele pentru acestea. In acelasi lua fiinta “All British Escapements Co Ltd “ (ABEC), care producea esapementele pentru ceasurile de bord, dar productia efectiva a inceput de abia in 1932.

smiths_poze_5In 1931, compania intrat in productia ceasurilor pentru publicului larg. Smiths a fost printre primele companii care au produs pe scara larga ceasuri electrice sincrone, acestea fiind puse pe piata la sfarsitul anului 1931.

In anul 1932 Smiths a cumparat “English Clock and Watch Manufacturers” din Coventry, precum si marcile Empire si Astral. De mentionat ca ceasurile produse in aceasta perioada (1932 – 1947) atat de buzunar, cat si de mana, sunt de slaba calitate, fiind produse in asociatie cu Ingersoll, impreuna cu care Smiths detinea un stoc comun.

smiths_poze_8

In anul 1934 Smiths a fabricat primul ceas electric sincron cu alarma iar in anul 1935 a fost produs “Synfinity”, care a fost descris ca fiind “ceasul care nu se opreste niciodata” si care imbina ceasul electric sincron cu unul mecanic clasic. Daca cumva alimentarea cu energie electrica se intrerupea, ceasul functiona inca 6 ore, iar dupa reluarea alimentarii, ceasul se arma.

In timpul celui de-al doilea razboi mondial, productia companiei a explodat (din nou), fiind necesare aparate de masurat pentru marina, aviatie, fortele motorizate ale armatei si instrumente de precizie pentru intreaga industrie de razboi.

smiths_poze_9 
smiths_poze_10Smiths isi disputa alaturi de Rolex, “cucerirea” Everest-ului in 1953, in expeditia condusa de Sir Edmund Hillary.Alaturi modelul similar cu cel distribuit expeditiei, numai ca este inscriptionat J.W. Benson. 

In 1970 au produs ceasurile echipate cu mecanisme “Tensator” cu un arc special care oferea o forta constanta si o mai buna precizie. 

Smiths a incetat sa mai produca ceasuri pentru populatie in anul 1979. In prezent Smiths produce aparate si instrumete folosite in industria aeronautica.

   Smiths a dezvoltat, dupa 1947 mai multe caliber in-house, mult mai avansate calitativ decat cele produse in modelele timpurii Empire.

smiths_poze_13smiths_poze_14Noile ceasuri au inceput sa poate numele Deluxe, Astral, Everest (dupa cucerirea acestu varf de catre Sir Edmund Hillary) si Imperial . Un fapt foarte interesant este acela ca Smiths a produs singurul automatic in-house englez, bazat pe un mecanism propriu pe 19 rubine, cu un design asemanator mecanismelor elvetiene, unde au copiat sistemul palleton de la IWC. Chiar daca acest fapt a dus in final la prabusirea companiei Smiths, modelul este foarte cautat, deoarece a fost produs in serie mica si, se pare ca, depaseste IWC ca valoare.

* * * 

 Si acum, despre ceasurile militare!

Cea mai mare productie de ceasuri furnizate armatei britanice a fost in perioada anilor ’60 si ’70, modelul W10 si 6B, dar Smiths a furnizat ceasuri catre armata si in perioada anilor ’50 mult mai cautate si mai rare.
In timpul Primului Razboi Mondial, Smiths a produs si livrat catre armata asa numitele trench watches in carcase de cromate sau de argint, in general fara a avea marcaje pe spatele carcaselor, avand de cele mai multe ori mecanisme elvetiene, iar cadranele fiind inscriptionate Smiths.

Cateva modele de ceasuri Smiths folosite inainte de Primul Razboi Mondial:
smiths_poze_15smiths_poze_16smiths_poze_17
ceasuri Smiths: Ceas de bord folosit de catre aviatie | Ceas de bord pentru masini | Cronometru
 
In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, Smiths a avut ceasuri in carcase cromate, cu cadran supradimensionat sau mare, capac pe filet, mecanisme pe 12 linii, si serii de numere pe capacul spate.
De asemenea, exista zvonuri, neconfirmate desigur, ca Smiths a folosit mecanisme Jagaer LeCoultre, in carcasele sale marcate S.S.&S.
smiths_poze_18Dupa razboi, ceasurile G.S. (General Services) issued, furnizate catre armata aveaua urmatoarele caracteristici:
  • mecanisme testate pentru precizie, unele dintre ele fiind marcate Smiths Deluxe pe cadran, altele nu;
  • secunda centrala;
  • sistem de oprire a secundarului, hack-ul;
  • mecanism cu 17 rubine;
  • sistem antisoc imbunatatit.

Modelul W10 este ultimul ceas mecanic “issued” fabricat in intregime in Marea Britanie, fiind tributar ceasurilor de aviator Mark IX de la sfarsitul anilor ’40. Designul corespunde specificatiilor militare, respectiv cadran negru, cu cifre arabe albe si cu indecsi si limbi luminescente tratate cu tritium.
smiths_W10_M1Mecanismul, a fost inspirat de catre Jager LeCoultre. Argumentele pro pentru aceasta “presupunere”:
  • in 1947 a fost angajat Robert Lenoir ca director tehnic, acesta lucrand inainte la Jager LeColutre;
  • culoarea aurie a mecanismului;
  • sistemul de armare a arcului este similar cu cel folosit de LeCoultre;
  • puntea balansierului fixata cu doua suruburi;
  • design-ul esapamentului este de tip elvetian, sau este de fabricatie elvetiana.

smiths_W10_M5Nici acest ceas nu se abate de la specificatiile date de catre Ministry of Defense respectiv: 17 rubine, secunda centrala indirecta, hack si capac impotriva depunerilor de praf. Mecanismul este montat intr-o carcasa de otel inox cu urmatoarele dimensiuni: 36 mm (diametru) X 40 mm (lungime intre anse) X 11 mm (grosime) X 18mm latime intre anse.

Declinul acestui mare producator s-a produs in anii ’70, si s-a datorat pe de-o parte procesului intentat de IWC pentru folosirea patentului palleton, iar pe de-alta parte compania nu a mai avut puterea necesara sa lupte cu ceasurile quartz ieftine provenite din extremul orient. Din fericire grupul Smiths si-a indreptat atentia catre aviatie, din anul 1980 avand un rol esential in dezvoltarea dispozitivelor automate de zbor si aterizare.

Poate parafrazarea titlului unui volum romanesc – Ar fi fost prea frumos! –  se potriveste prea bine acestei companii.

Nota: in ultimele 7 imagini este prezentat un Smiths W10 din colectia proprie; restul imaginilor sunt din sursele mentionate pentru documentarea acestei prezentari:

smiths_W10_M2smiths_W10_M3smiths_W10_M4smiths_W10_M6smiths_W10_M7

0
0